sunnuntaina, syyskuuta 16, 2007

Vinoparkin ilosanoma

Sunnuntain Hesarissa oli juttua (€)siitä kuinka Helsingissä oli saatu luotua lisää parkkipaikkoja muuttamalla perinteiset taskuparkit vinoparkeiksi:



Samaa reseptiä olisi kiva nähdä sovellettavan myös Jyväskylässä. Lutakon läpikulkevalla Schaumanin puistotiellä (kartta) jalkakäytävän ja ajotien väliin jäävä alue on niin leveä, että tilanpuutteen iskiessä monien asukkaiden näkeekin pujottavan autonsa vinoon ihan oma-aloitteisesti ja karkeasti arvioiden malli voisi tuoda täällä lisätilaa jopa 50 %.

Vinoparkki helpottaisi myös itse pysäköintioperaatiota, sillä taskuparkkeeraus ei tunnetusti ole sieltä helpoimmasta päästä.

***

Tästä tulikin mieleeni, että miksi ihmeessä Cygnaeuksenkadun (kartta) ylemmät osuudet kavennetaan yksikaistaisiksi? Tiehän on ollut yksi keskeisimpiä väyliä Hannikaisenkadulta Yliopistonkadulle ja kavennuksesta on jo seurannut pientä ruuhkautumista.

Toki ihmiset löytävät uuden reitin, mutta keskustan ylittävät sujuvaliikenteiset vaihtoehdot ovat suoraansanottuna aika vähissä :(




11 kommenttia:

Juha kirjoitti...

Edelleen autotonta keskustaa odotellessa.

Anonyymi kirjoitti...

Schaumannin puistotietto kyllä tuo kävisi ja säännöllisesti siellä näkyy sitä kultaisen volkkarin omistaja harrastavankin. Tosin eniten ärsyttää se, että puistotien parkissa on autoja jotka ovat poissa käytössä koko vuoden ja vievät tilaa.

Antti-Juhani Kaijanaho kirjoitti...

Cygnaeuksenkadusta virallisesti:
http://www3.jkl.fi/yhdyskuntatoimi/kapu/hankkeet/cygnaeuksenkatu/index.html
http://www3.jkl.fi/paatos/kausu/2007/15051630.0/frmtxt156.htm

Mitä olen bussilla tuosta kulkenut vuosikausia ja lähes päivittäin, on kauppakadun ja yliopistonkadun välissä ollut muutenkin vain yksi kaista ahkerassa käytössä, oikeaa kaistaa käyttivät vain oikealle kääntyvät, ja he olivat harvassa.

Tällä ratkaisulla saadaan kunnollinen pyörätie. Minä aplodeeraan.

Antti-Juhani Kaijanaho kirjoitti...

Laitetaas linkit uudestaan:

Katu- ja puisto-osaston hankesivu

kaupunkisuunnittelulautakunnan päätös

40100 kirjoitti...

Cygnaeuksen kadulla usein pyöräilevänä myönnän, että pyörätie on siellä tietenkin ehdotonta plussaa.

Olisin vain ehkä mieluummin nähnyt homman vaikka niin, että kyseisellä pätkällä olisi painotettu enemmän liikenteen sujuvuutta vaikka Yliopistonkadun ja Kauppakadun välisen osuuden parkkipaikkojen kustannuksella. Olen nimittäin kavennuksen jälkeen joutunut yllättävän usein (niin pyörälä kuin autollakin) tilanteeseen, jossa kapeikkoon juuttunut autoletka on jumittanut myös Kauppakadun liikennettä.

En tiedä kuinka yleistä se sitten oikeasti on, ja kuten sanottu, niin siitäpä oppivat valitsemaan reittinsä paremmin.

40100 kirjoitti...

Kiitos, Antti-Juhani linkeistä :)

Anonyymi kirjoitti...

Aiheeseen eli autoiluun ja pyöräilyyn sekä niiden sujuvuuteen Jyväskylässä liittyen ajankohtainen linkki:

http://www.jkl.fi/ykkonen/2007/0917

Eli Autotonta päivää vietetään siis taas tänäkin vuonna tämän viikon lauantaina 22.9. Jyväskylässä paikkana on tällä kertaa Aren aukio klo 10-15.

40100.net kirjoitti...

Kiitos muistutuksesta.

Anonyymi kirjoitti...

Vinopysäköintiä osa asukkaista tuntuu harrastavan, mutta tämän ilon pilaa lappuliisa. Pariin otteeseen olen nähnyt kun on sakotettu vinottain pysäköityjä autoja (käsittääkseni syy on se, että nokka meni hieman jalkakäytävän puolelle tms...).

Eeropekka kirjoitti...

Huomaa, että on viherpiipertäjiä äänestettyä valtuustoon! Ymmärrän toki että kaikkien intresseissä on vähentää keskustassa liikennettä yksityisautoilla MUTTA täysin väärä tapa on tehdä sitä kaventamalla kaistoja (kuten on tehty viimevuosien aikana mm. yliopiston-, vapauden-, hannikaisen- ja cygnaeuksenkadulla). Näin päivittäin ydinkeskustassa kymmeniä kertoja käyvänä ei voi muuta sanoa kuin että jotain järkeä tuohon katusuunnitteluun!!

Eeropekka kirjoitti...

Parempi tapa keskustaliikenteen vähentämiseksi olisi parempien bussiyhteyksien kehittäminen keskustaa maalaiskunnasta/muuramesta + nk. liittymäpysäköintipaikat